A mitjans d’abril es va començar a senyalitzar els camins del Lluçanès segons els criteris de la xarxa de mobilitat de la província de Barcelona, que pretén endreçar, homogeneïtzar la senyalètica i connectar els diferents itineraris, camins i rutes estructurades del Lluçanès dins l’àmbit del Turisme Actiu (itineraris familiars, camins ramaders, rutes BTT, senders locals, etc.).

La Xarxa de Mobilitat de Barcelona és una selecció dels camins, pistes i corriols adequats per a passejar, practicar el senderisme, el ciclisme, fer esport i altres activitats no motoritzades. Tots aquests camins estan senyalitzats i enllaçats entre ells i connecten els pobles i els indrets naturals i patrimonials més destacats. L’ús de la xarxa és lliure i permet moure’s arreu, començant i acabant on es vulgui, amb total llibertat.

Fent ús de la xarxa l’usuari troba diverses propostes de rutes i itineraris que destaquen els recorreguts més emblemàtics de cada territori de manera que qualsevol persona pot escollir la proposta que més li convingui o bé muntar la seva pròpia lliurement.

La xarxa de mobilitat lenta és és un concepte genèric que inclou diverses activitats com el passeig, el senderisme, l’excursionisme, el turisme de senders, el running, la marxa nòrdica, les curses de muntanya, el passeig en BTT o cavall, etc. La mobilitat lenta és el conjunt de desplaçaments en temps d’oci sense vehicles a motor, que no siguin competitives i que, preferentment, es duguin a terme en entorns rurals i naturals.

Avui dia la mobilitat lenta forma part de l’agenda de treball de moltes administracions per la combinació de quatre factors:

  • En primer lloc, perquè hi ha un nombre important de població que duu a terme aquestes activitats, pels quals cal millorar les condicions dels camins, els itineraris i els equipaments associats.
  • En segon lloc, per l’oportunitat de generar activitat econòmica a través de l’oferta d’activitats d’aquest tipus i l’atracció de nous visitants cap a la comarca.
  • En tercer lloc, perquè les recomanacions de vida saludable incideixen en la promoció d’activitats físiques suaus com el passeig i el senderisme, raó per la qual les administracions treballen per crear les condicions idònies que ho facilitin.
  • En quart lloc, perquè la mobilitat lenta va associada a un bona qualitat mediambiental i paisatgística i contribueix a una valorització del patrimoni històric i cultural de les zones rurals.

El Consorci del Lluçanès ha impulsat el projecte de senyalització dels camins del Lluçanès i els primers camins del Lluçanès a ser senyalitzats han estat dos camins de transhumància: El camí ramader central i el camí ramader de ponent. La senyalització que es proposa per a la Xarxa de senders del Lluçanès segueix els criteris amb que s’està desenvolupant la Xarxa de mobilitat lenta de Barcelona impulsada per l’Oficina Tècnica de Turisme de la Diputació de Barcelona.

S’han instal·lat aquests elements de senyalització:

  • Placa direccional: Suport de fusta tractada de 330 cm, de forma hexagonal amb plaques direccionals.
  • Fita direccional: Suport de fusta tractada, de forma hexagonal, de 175 cm, amb plaques direccionals, en forma de xapa o banderola, de 13 x13 cm.

Ens els elements de senyalització s’han col·locat les plaques de producte, que identifiquen el tipus de camí, sender o ruta (PR, GR, Sender Local) així com el de camí ramader.

  

(fita direccional i placa de producte)
  • Actualment estem en fase de revisió de la instal·lació de la nova senyalització. En cas que algú trobi alguna incidència en aquests dos camins, que es posi en contacte amb nosaltres: Consorci del Lluçanès – àrea de Turisme i Patrimoni – turisme@consorci.llucanes.cat

El projecte es va sol·licitar a través del Consell Comarcal d’Osona a l’Oficina Tècnica de Turisme de la Diputació de Barcelona, i s’anirà desplegant per fases coordinades des del Consorci del Lluçanès.

 

 

 

Shares